Börja träna crossfit
Crossfit är en träningsform som har ökat mycket i popularitet de senaste åren, men som har anor långt tillbaka i tiden. Crossfit går ut på att man utför de övningar som människan har naturligt i sig och som vi har gjort i alla tider – sitta ned, stå upp, springa, lyfta tunga saker, kasta, klättra, knuffa, släpa och hoppa. Helt enkelt de rörelser som våra förfäder gjorde nästan varje dag – men som merparten av den moderna människan har tappat någonstans längs vägen.

Om du funderar på att börja träna crossfit, eller om det här är första gången du hör talas om det, kan det vara både lärorikt och nyttigt att läsa vidare i den här texten.
Finns många olika varianter
Det sägs att det finns lika många varianter av crossfit som det finns tränare som lär ut det. Alltså finns det inget enskilt mål man når med just crossfit, utan snarare inriktade nischer av den. Det som binder samman de olika varianterna är just det att man tränar på ett naturligt vis – och gör dessa med en hög intensitet. Det man vill uppnå är just att uppnå en hög och mångsidig fysisk förmåga. Crossfit är alltså en träningsmetod som handlar mer om principerna den bygger på, än särskilda träningsprogram eller scheman.
Olika förmågor utvecklas
När man tränar crossfit handlar det om flertalet förmågor som utvecklas. Det brukar sägas att det är följande element som tränas:

• Rörlighet
• Explosivitet
• Smidighet
• Koordination
• Kondition
• Uthållighet
• Styrka
• Precision
• Snabbhet
• Balans

En hel del alltså. Det är just dessa element som tränades när människan använde sig av mer fysik i sin vardag. För att uppnå en hög förmåga inom dessa områden används i huvudsak väldigt enkla redskap. Hopprep, klättringsrep, kettlebells, räcke och romerska ringar är exempel på redskap som brukar användas när man tränar crossfit.
Tränas ofta i grupp
För dig som har lite problem med disciplinen, är det troligtvis en mycket bra sak att crossfit ofta tränas i grupp. På det sättet kan du genomgå de fysiska och psykiska prövningarna som träningsmetoden innebär tillsammans med andra. Det här gör det lättare för de allra flesta människor att både ta sig iväg till träningen, men också att köra hårt när man väl är på plats.